گزارش تخصصی

گزارش تخصصی برای معلمان و دبیران مدارس

گزارش تخصصی

گزارش تخصصی برای معلمان و دبیران مدارس

گزارش تخصصی دبیر فلسفه و منطق جذب دانش آموزان بوسیله روش تدریس ایفای نقش و نمایش درس فلسفه و منطق


گزارش تخصصی دبیر فلسفه و منطق

در این فایل گزارش تخصصی دبیر فلسفه و منطق  تمامی نکات مربوط به گزارش تخصصی  و بخشنامه آن رعایت شده است و به صورت کامل فایل ورد word و قابل ویرایش آن در اختیار شما معلمان درس فلسفه و منطق  قرار می دهیم.

در آموزش یادگیری به شیوه فرایندی این باور اساسی وجود دارد که فرایندهای شناختی مانند م…ه دقیق، جمع آوری و پردازش داده ها و فرضیه سازی پیش بینی استنباط و … اساس یادگیری را تشکیل می دهند. و به همین اساس در تدریس فلسفه باید شرایطی فراهم شود تا این مهارت در یادگیرندگان تقویت شود و مکمل این یادگیری شرایط محیطی، ویژگی های یادگیرندگان، ضرورت های موضوع یادگیری، هدف آموزشی، هدف های یادگیرنده، نحوه سازمان دهی و ارائه موضوع و محتوای یادگیری، فعالیت یادگیرنده و مهم تر از همه شیوه ی تعاملی در فرایند تدریس مورد توجه قرار می گیرند.

تیترهایی که در این گزارش تخصصی  دبیر فلسفه و منطق وجود دارد شامل موارد زیر است:

·         چکیده

·         کلیدواژه

·         مقدمه

·         بیان مسأله

·         پیشینه تحقیق

·         الف) مبانی نظری

·         تعریف تبیین واژه های کلیدی

·         ب) پیشینه‌ی عملی

·         اهمیت و ضرورت حل مشکل

·         گردآوری اطلاعات

·         اقدامات راه حل های پیشنهادی

·         یافتن راه حل مناسب

·         اجرای راه حل های انتخاب شده

·         ارزیابی نتایج بدست آمده

·         بررسی میزان موفقیت

·         نتیجه‌گیری


ادامه مطلب

گزارش تخصصی مدیر بررسی تاثیر آموزش های ضمن خدمت بر کارایی مدیران متوسطه


گزارش تخصصی مدیر

در این فایلگزارش تخصصی مدیر تمامی نکات مربوط به گزارش تخصصی  و بخشنامه آن رعایت شده است و به صورت کامل فایل ورد word و قابل ویرایش آن در اختیار شمامدیران قرار می دهیم.

یکی از بارزترین خصوصیات عصر حاضر تغییرات و تحولات شگرف و مداومی است که در طرز تفکر ، ایدئولوژی، ارزشهای اجتماعی و بسیاری از پدیده های اجتماعی به چشم می خورد. تکنولوژی بطور مداوم با شتابی بی مانند در حال تحول و پیشرفت است. از این رو برای مدیران امروزی که در محیطی پویا و متحول کار می کنند بهره گیری از اندیشه های نوین در روشهای اثربخشی مدیریت برای سازمان و جامعه ضرورتی اجتناب ناپذیر می باشد. به همین لحاظ مدیریت به مفهوم واقعی، نیازمند آگاهی، دانش، هوشیاری، قابلیت در حل و فصل مسائل پیچیده تکنولوژی ، فرهنگی و سنتها و قراردادهای اجتماعی مرتبط با سازمان است.(قنبری،۱:۱۳۸۲)در نیم قرن اخیر، شیوه های مدیریت و رهبری در نظام های آموزشی ، دستخوش تغییرات قابل ملاحظه ای شده است ، طرح نظرات و اندیشه های جدید و متفاوت ، از سوی صاحب نظران رشته های مدیریت  و آموزش از یک سو ، نیاز به بهبود عملکرد و نتایج آموزش و پرورش از سوی دیگر ، ضرورت و اهمیت تحول و دگرگونی تکنولوژی و مدیریت آموزشی را به مرور بر گردانندگان نظام های آموزشی، آشکار کرده است .

تیترهایی که در این گزارش تخصصی مدیر وجود دارد شامل موارد زیر است:

·         چکیده

·         کلیدواژه

·         مقدمه

·         بیان مسأله

·         پیشینه تحقیق

·         الف) مبانی نظری

·         تعریف تبیین واژه های کلیدی

·         ب) پیشینه‌ی عملی

·         اهمیت و ضرورت حل مشکل

·         گردآوری اطلاعات

·         اقدامات راه حل های پیشنهادی

·         یافتن راه حل مناسب

·         اجرای راه حل های انتخاب شده

·         ارزیابی نتایج بدست آمده

·         بررسی میزان موفقیت

·         نتیجه‌گیری


ادامه مطلب

گزارش‌تخصصی دبیر زبان انگلیسی آسیب شناسی درس زبان انگلیسی و چالشها و مشکلات در رابطه با علاقه مندی و جذب دانش آموزان به این درس

گزارش‌تخصصی دبیر زبان انگلیسی

در این فایل گزارش‌تخصصی دبیر زبان انگلیسی تمامی نکات مربوط به گزارش تخصصی  و بخشنامه آن رعایت شده است و به صورت کامل فایل ورد word و قابل ویرایش آن در اختیار شما دبیران قرار می دهیم.

زبان جزو نخستین وسایل ارتباطی میان انسان ها بوده است. قبل از پیدایش جوامع بشری، انسان ها به اشکال گوناگون معنا را به یکدیگر انتقال می دادند، تصاویرحک شده بر دیوار غارها، استفاده از آتش برای فرستادن پیام خطر،تقلید صدای حیوانات و… قبل از ارتباط کلامی برای انتقال معنا به کار گرفته شدند.زبان جزو نخستین وسایل ارتباطی میان انسان ها بوده است. قبل از پیدایش جوامع بشری، انسان ها به اشکال گوناگون معنا را به یکدیگر انتقال می دادند، تصاویرحک شده بر دیوار غارها، استفاده از آتش برای فرستادن پیام خطر،تقلید صدای حیوانات و… قبل از ارتباط کلامی برای انتقال معنا به کار گرفته شدند.سپس ارتباطی قراردادی میان صدا و معنا از کلمات بکار رفت و همه چیز نام گذاری شد. بعد ها که زبان حالت قانونمندی یافت؛ هر قبیله بسته به ساختار فرهنگی اجتماعی خود آن را به گونه ای به کار گرفت که توانستند هدف غائی<ارتباط> را حفظ کنند.تنوع و گوناگونی زبان امتیاز ویژه ای را برای هرقوم دارد و از این رو هر زبان دارای نکات ظریف، کنایه ها و اشاراتی است که نمی توان آن را نادیده انگاشت و با هیچ ترجمه سلیسی نمی توان لذت فهم کلمات آن را به دیگر زبان ها رساند، مگر آنکه آن زبان را فراگرفت.

تیترهایی که در این گزارش تخصصی دبیر زبان انگلیسی وجود دارد شامل موارد زیر است

·         چکیده

·         کلیدواژه

·         مقدمه

·         بیان مسأله

·         پیشینه تحقیق

·         الف) مبانی نظری

·         تعریف تبیین واژه های کلیدی

·         ب) پیشینه‌ی عملی

·         اهمیت و ضرورت حل مشکل

·         گردآوری اطلاعات

·         اقدامات راه حل های پیشنهادی

·         یافتن راه حل مناسب

·         اجرای راه حل های انتخاب شده

·         ارزیابی نتایج بدست آمده

·         بررسی میزان موفقیت

·         نتیجه‌گیری


ادامه مطلب

گزارش تخصصی و نتیجه گیری ضعف دانش آموزان در درس املاء

نتیجه‌گیری

در طول زمانی که از عمر تعلیم و تربیت مدرن می‌گذرد، رفته رفته بر دست اندرکاران علوم طبیعی محرز گشته است که تحقیقات دانشگاهی به تنهایی پاسخ‌گوی مسائل و مشکلات علمی آموزش و پرورش نیستند. لذا این نقطه عطفی شد برای شروع نوعی دیگر از پژوهش که بتواند مسائل واقعی محیط کلاس درس و آموزش را حلّ و فصل کند، این تحقیق همان اقدام‌پژوهی است.

من نیز تلاش کردم که با استفاده از این بستر آماده برای حل مسأله‌ای که در کلاس خود با آن روبرو بودم، گام بردارم و برای رسیدن به وضع مطلوب تلاش کنم.هدف اساسی برنامه‌ی درسی زبان‌آموزی، توجّه به تقویت و پرورش مهارت‌های چهارگانه است. به طوری که دانش‌آموزان در گفت و شنودها شرکت و ارتباط برقرار کنند و افکار، احساسات و نظرات خود را به دو صورت گفتار و نوشتار بیان کنند . در این راستا نوشتن، مرحله‌ی نهایی و متکاملی است که بر شنیدن،‌ گفتن و خواندن استوار می‌گردد. چاره‌اندیشی برای حلّ مشکلات دانش‌آموزان در این حوزه امری بدیهی و ضروری است. معلّم بایستی با کمک ابزار دقیق علمی و روان‌شناسی پای به این مرحله‌ بگذارد. روش‌های قدیمی از جمله: تکرار و تمرین خسته‌کننده و رونویسی‌های بی‌هدف،‌ ناکارآمدی خود را در این زمینه به اثبات رسانده‌اند. این‌گونه راه‌حل‌ها نه تنها مشکلی را از دانش‌آموزان برطرف نمی‌سازد؛ بلکه نوعی ملال و دل‌زدگی را نیز پدید می‌آورد.کار یک معلّم در زمینه‌ی استفاده از روش‌های مختلف تدریس را می‌توان به کار یک نقّاش تشبیه کرد. همان‌طور که یک نقّاش برای ترسیم و خلق یک تابلوی نقّاشی از رنگ‌های مختلف استفاده می‌کند. هرگاه لازم باشد، آنها را درهم می‌آمیزد تا اثر هنر خود را به بهترین شکل ممکن به وجود آورد. یک معلّم هم پس از آشنایی با اصول و مراحل اجرای الگوهای گوناگون تدریس در عمل و هنگام ارائه‌ی درس می‌تواند با تشخیص موقعیّت و توجّه به توانایی‌های دانش‌آموزان و بر حسب نوع مفهوم، ترکیبی از الگوهای مختلف تدریس را به کار برد.

من در این طرح تلاش می‌کردم با استفاده از روش‌ها و راه‌حل‌های مختلف برای بهبود وضعیّت دانش‌آموز  در اشکلات املایی رایج، به ویژه تقویت حافظه‌ی دیداری گام بردارم. در این راستا سعی می‌کردم به علائق دانش‌آموزان توجّه نمایم. به ویژه به روش‌هایی که با بازی و مسابقه همراه‌ بودم؛ تا با ایجاد علاقه در دانش‌آموزان آنان را به فعّالیّت واداشته و آموزش درس املا را برایشان، جذّاب و شیرین کنم.در پایان بایست پذیرفت که درس املا نیز مانند سایر دروس نیاز به توجّه و بازنگری دارد و در این زمینه روی‌آوردن به روش‌های فعّال تدریس، توجّه به علاقه‌ی دانش‌آموزان،‌ اجتناب‌ناپذیر است. بدین منظور می‌بایست ابتدا در نگرش و نحوه‌ی برداشت همکاران از این درس و سپس نحوه‌ی تدریس آن بازنگری‌های جدّی صورت پذیرد تا یادگیری سریع‌تر و ماندگارتر ایجاد شود.درست وخوانا نوشتن ، بخشی از رشد مهارت های زبانی و سواد آموزی دانش آموزان است . تلاش فراوانی صورت می گیرد تا دانش آموزان ضمن آشنا شدن با نماد ها ی اصوات که همان حروف هستند ، بتوانند زبان گفتاری را به زبان نوشتاری تبدیل کنند.  درست ،خوانا و زیبا نویسی دانش آموزان از مهم ترین اهداف آموزش نوشتن در دوره ابتدایی است .نکا تی که باید در آموزش «دیکته»  و«نوشتن» به دانش آموزان مورد توجه قرار گیرد عبارتند از :

 1- درست دست گرفتن قلم .

 2- به اندازه لازم به قلم فشار وارد آوردن هنگام نوشتن .

 3- رعایت فاصله مناسب سر با کاغذ .

 4- دقت در درست نویسی و کم خط زدن و پاک کردن .

 5- دقت درتعداد دندانه های حروف در هنگام دیکته .

 6- دقت در نقطه گذاری وتعداد نقطه ها .

 7- جدا نویسی حروف بر اساس قواعد زبان فارسی .

 8- حروفی که نوشته می شوند ولی خوانده نمی شوند .

بدون شک ، توانایی های نوشتن دانش آموزان متاثر از عوامل مختلفی می باشد که شامل عوامل جسمی،محیطی،ابزاری و شناختی دانش آموز  است.                                      

ارائه پیشنهادات

ـ همکاران محترم قبل از هر اقدامی علّت مشکل را پیدا کنند و بعد با ارتباط صمیمانه ی خود با شاگردان مشکل را برطرف نمایند.

ـ برای یاد گیری نشانهها از روش چند حسی استفاده نمایند زیرا این روش باعث یاد گیری بهتر میشود.

ـ از پروندهی دانش آموزان استفاده کنند که نیاز ضروری است برای شناخت اولیه شاگرد.

ـ تشکیل جلسات آموزش خانواده هر ماه یکبار. زیرا خانواده نقش اساسی را در آموزش و تربیت فرزندان ایفا می کند و هر چه رابطه و تعامل بین خانواده و مدرسه یعنی والدین دانش آموزان با معلّم بیشتر باشد مطمئناً این تاثیرگذاری بیشتر است.

ـ در تدریس خود از الگوی یادسپاری استفاده نمایند زیرا یادگیری برای دانش آموزان با این روش راحتترشده و مطالب بهتر در ذهن دانش آموزان میماند.

ـ از دادن تکالیف بی هدف در منزل بپرهیزند.

ـ از آن جایی که آگاهی از پیشرفت در ایجاد انگیزه تاثیر بسیار دارد، پس نیاز است که دانش آموز را از پیشرفتش آگاه کرده و نقاط قوتش را برجسته نمایند.

 

گزارش تخصصی ارزیابی نتایج به دست آمدهع از علل ضعف دانش آموزان در درس املاء

ارزیابی نتایج بدست آمده

با انجام مراحلی که برای کاهش ضعف دانش آموزطی شد خوشبختانه بعد از سی جلسه دانش آموز به درس املاء خیلی علاقه مند شد و پیشرفت قابل ملاحظه ای داشت طوری که والدین دانش آموزان از پیشرفت فرزندشان ابراز رضایت کردند و پیشرفت خیلی خوبی داشت تصمیم گرفت راه کارهای انجام شده را در یک جلسه با معلمان مدرسه در میان بگذارد تا معلمان هم از آن بهره ببرند و معلمان کلاس اول سعی کنند وقت بیشتری را صرف بهتر تدریس کردن این درس داشته باشند.   

بنابراین نتیجه گرفته شد که اگر معلمان درس املاء راهمان طور که جدی می گیرند روش تدریس آن را نیز مطابق با روش تدریس های ارائه شده در کتاب های مراکز تربیت معلم تدریس کنند، به نظر می رسد که دانش آموزان مشکلی دراین درس نخواهند داشت. گروههای درسی نقش عمده ای در آشنایی و یاد آوری روش تدریس املاء را برعهده دارند. تا زمانی که دانش آموزان درمهارت خواندن پیشرفت نکرده اند صحبت از املاء گرفتن بی مفهوم خواهد بود. انتخاب معلمان پایه اول از بین معلمان فعال و پر انرژی کمک مؤثری به تقویت املای دانش آموزان از طریق تکرار و تمرین بیشتر می نماید. پایه اول، اساس وریشه موفقیت پایه دوم می باشد، اگر دانش آموز پایه اول ضعیف بالا بیاید در پایه دوم رشد نمی کند. کمک گرفتن از اولیاء فقط برای تکرار و تمرین بیشتر می تواند در تقویت املاء مؤثر باشد. استفاده از شیوه های یاران در یاد گیری، املای دو نفره پای تابلو ، املای کامل کردنی ، املای فرد از خودش ، تصحیح کردن املاء توسط خود دانش آموز شیوه های مؤثری در روش تدریس های جدید هستند. در روش های سنتی املاء، از دانش آموز املاء گرفته می شد بدون اینکه دانش آموز در کنار معلم به غلط های خود پی ببرد فقط در آخر از دانش آموز خواسته می شد از روی غلط هایش بنویسد. شاید این روش کارآمد باشد ولی برای بهتر مسلط شدن دانش آموز به درس املاء و قوت گرفتن دانش آموزان ضعیف، روش های جدید بهتر هستند.

نتایج مثبت : با توجه به راه کارهایی که برای کاهش مشکل دانش آموزان در درس املاء انجام گرفت دانش آموزان در درس املاء و در نوشتن کلمه هایی که قبلاً در حیطه توالی حافظه ای مشکل داشتند با انجام راه کارهایی و بالا بردن اعتماد به نفس آنها املای دانش آموزان به حد ایده آلی رسید و  توانستند کلماتی مانند دارا، سامان ، دامن ، مادر و امثال اینها را راحت بنویسید و در حیطه تقویت حافظه ای به خوبی توانست کلماتی مانند صابون ،غذا، صف ، صدا، طناب، خواهرو مانند اینها را به خوبی تشخیص دهند و بنویسند. دانش آموزان با پیشرفت در درس املاء اعتماد به نفس بالایی پیدا کردند به طوری که اکثر مواقع در کلاس خودشان داوطلب نوشتن املاء بر روی تابلو می شدند. از لحاظ صدا کشی کلا مشکلاتشان برطرف شد و در هجی کردن کلمات مهارت یافتند.

 بررسی میزان موفقیت

 با ادغام روشهای تدریس سنتی و نوین در قالب روش تدریس درهم تنیده امید پیشرفت و روند رو به رشد دانش آموز مشروحه مشهود بود . افزایش میزان اعتماد به نفس و باورخود از سوی دانش آموز در طی طول ماه های سال تحصیلی با چشمان غیر مسلح نیز محسوس می نمود . علا قه مندی به درس املاء و زنگ املاء در قالب جمله سازی و شرکت فعال در فعالیت های گروهی کلاس درس هر بیننده را به تعجب و تحیر وامی داشت و صد البته تحسین همگان را در بر داشت . سیر صعودی نمرات مستمر دانش آموز مذکور حاکی از میزان موفقیت و  تاثیر شیوه ها و فنون تدریس بکار گیری شده در خصوص چگونگی کمک از طریق اعمال شیوه های گوناگون در املاء نویسی دانش آموز  مضطرب موردی می باشد.