گزارش تخصصی

گزارش تخصصی برای معلمان و دبیران مدارس

گزارش تخصصی

گزارش تخصصی برای معلمان و دبیران مدارس

گزارش تخصصی دبیر تجربیات کارمندان برای ارتقای به رتبه شغلی

گزارش تخصصی دبیر

در این فایل گزارش تخصصی دبیر تمامی نکات مربوط به گزارش تخصصی ابتدایی و بخشنامه آن رعایت شده است و به صورت کامل فایل ورد word و قابل ویرایش آن در اختیار شما دبیر قرار می دهیم.

بی شک عمده ترین نهاد دولتی در جهت سامان دهی طیف آسیب پذیر جامعه، سازمان بهزیستی است. بهزیستی از چندین جهت وظایف و مسوولیت های سنگینی را عهده دار است. از سویی مسئولیت تامین رفاه خیل عظیمی از معلولان جامعه به این سازمان محول شده است و از سویی دیگر وظیفه سر و سامان دادن به وضعیت بسیاری از زنان و کودکان محروم نگه داشته شده جامعه نیز در حیطه مسوولیت های سازمان بهزیستی جای می گیرد که البته در ادامه به برخی از وظایف اصلی این سازمان حمایتی نیزاشاره خواهد شد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، سازمان بهزیستی کشور از ادغام سازمان های خیریه و حمایتی که در این بخش فعالیت می کردند، آغاز به کار کرد. پس از بررسی و مطالعات دکتر محمد علی فیاض بخش، سازمان بهزیستی کشور به موجب لایحه قانونی مورخ ۱۳۵۹/۴/۲۴ و در جهت تحقق مفاد اصول سوم، بیست ویکم و بیست ونهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، از ادغام ۱۶ سازمان، نهاد، موسسه و انجمن خیریه تشکیل شد تا با اتخاذ تدابیر و ارائه خدمات و حمایت های غیربیمه ای وبا تکیه بر مشارکت های مردم و همکاری نزدیک سازمان های ذی ربط در جهت گسترش خدمات توانبخشی، حمایتی، بازپروری، پیشگیری از معلولیت ها و آسیب های اجتماعی و نیز کمک به تامین حداقل نیازهای اساسی گروه های کم درآمد اقدام نماید. در تیرماه سال ۱۳۸۳ بر اساس قانون ساختار وزارت رفاه و تامین اجتماعی، سازمان بهزیستی کشور به همراه سازمان های تامین اجتماعی و بیمه خدمات درمانی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش منفک و به زیر مجموعه وزارت رفاه وتامین اجتماعی ملحق شد.

تیترهایی که در این -گزارش تخصصی دبیر – وجود دارد شامل موارد زیر است:

·         چکیده

·         کلیدواژه

·         مقدمه

·         بیان مسأله

·         پیشینه تحقیق

·         الف) مبانی نظری

·         تعریف تبیین واژه های کلیدی

·         ب) پیشینه‌ی عملی

·         اهمیت و ضرورت حل مشکل

·         گردآوری اطلاعات

·         اقدامات راه حل های پیشنهادی

·         یافتن راه حل مناسب

·         اجرای راه حل های انتخاب شده

·         ارزیابی نتایج بدست آمده

·         بررسی میزان موفقیت

·         نتیجه‌گیری


ادامه مطلب

اعتباربخشی راه حل یا راه حل های گزارش تخصصی

     

راه حل های گزارش تخصصی را در اختیار پیش نماز مدرسه که از بین همکاران انتخاب شده است ، قرار دادم و نظرشان را در خصوص مفید بودن آن ها جویاشدم ، ایشان پس از بررسی و دقت درراه حل های انتخاب شده آن ها را تأیید کردند.

همچنین در جلسه ی شورای معلمان راه حل ها ی انتخاب شده را جهت اعتبار بخشی و نظرخواهی همکاران مطرح کردم کلیه ی حاضران درجلسه راه حل های گزارش تخصصی را مناسب دانسته و در اجرای آن ها قول همکاری دادند.به مدت سه هفته راه حل ها را روی کلیه ی دانش آموزان شرکت کننده در نماز جماعت اجرا کردم که نتیجه ی بسیار خوبی داشت .

همچنین طبق تجربیات 14 ساله ی من که در مدارسی که تدریس می کردم و نماز جماعت برگزار می شد این راه حل ها نتیجه ی خوبی داشته اند ؛ بنابر این این راه حل ها مورد اعتبار قرار می گیرند.

اجرای راه حل یا راه حل های گزارش تخصصی

برای اجرای راه حل های   1 و 13  ابتدا قسمت هایی از گچ سقف نمازخانه را که فرسوده شده وازبین رفته بود را باکم ترین هزینه یعنی توسط پارچه های سفید و تمیز پوشاندم ، باکمک و همکاری دانش آموزان و همکارم که مسؤول پیش نماز نیز می باشدشیشه ها ، سقف و دیوارهای نمازخانه را تمیز و گردگیری کردیم و کف آن را با موکت های نو که توسط مدیر تهیه شده بود پوشاندیم ؛ سپس برای زیبا سازی و تزئین هرچه بهتر نمازخانه از دانش آموزان خواستم  نقاشی هایی باموضوع نماز کشیدند ودر تابلوی نمازخانه نصب کردند.

جاکفشی مناسبی در نمازخانه قراردادم که به منظم شدن نحوه ی قرار گرفتن کفش ها کمک زیادی کرد همچنین برای منظم شدن صف های نماز باکمک همکار پیش نمازم  نوارهای پارچه ای سفید جهت قرار دادن مهر نمازگزاران برروی آن تهیه کردم که نظم خاصی به صفوف نماز داد.

برای اجرای راه حل 6  بین دانش آموزانی که قسمت های بیشتری از نماز را بلد بودند مسابقه ای با کمک و همکاری پیش نماز مدرسه برگزار کردم . همچنین مقرر شد ماهانه یک مسابقه وهربار از یک قسمت نمازبرگزار شود که این موضوع با استقبال بچه ها مواجه شد.

در اجرای راه حل 21  در دومورد از تولد امامان دربین نماز ظهر و عصر ازشرکت کننده ها ی نماز جماعت با شکلات پذیرایی شد . و با بچه ها و پیش نماز قرار گذاشتیم در تولد امامان و دیگر اعیاد مذهبی بین دو نماز پذیرایی داشته باشیم، که البته بچه ها نیز درصورت تمایل به طور داوطلب می توانند میزبان این پذیرایی شوند.

جهت اجرای راه حل 14  برای تشویق دانش آموزان در شرکت فعال درنماز و رعایت نظم در حین اجرای نماز وهمچنین یادگیری بهتر نماز توسط بچه ها ، با کمک همکارم کارت هایی را طراحی کرده ایم. دانش آموزی که روزهای بیشتری درهفته درنماز شرکت می کند با دریافت کارت تشویق می شود. وهمچنین دانش آموزان منظم  تشویق می شوند.              

دراجرای راه حل 15  من و تنها همکارم  روزانه ده دقیقه ی اول ساعت اول را به آموزش نماز اختصاص   داده ایم البته این راه حل تازمان یادگیری کامل نماز توسط بچه ها ادامه خواهد داشت.

دراجرای راه حل های 2 و 4 رفتار دوستانه وصمیمی با دانش آموزان درپیش گرفتیم و روزانه چند دقیقه قبل ازنماز با بچه ها در خصوص نماز جماعت و فضیلت های آن صحبت های دوستانه کردیم .

جهت اجرای راه حل های 5 و 7 از پیش نماز خواستم در هفته یک روز به مدت 15 دقیقه بعد از نماز درخصوص اهمیت وضرورت نماز برای دانش آموزان  صحبت کند ، همچنین طی سه مرحله برای اولیای دانش آموزان جلسه برگزار کردم و از مدیر دعوت کردم ودرزمینه ی نماز واهمیت آن صحبت هایی را ارائه دادند.

جهت اجرای راه حل 8 دقایقی را جهت بیان داستان های نماز با همکاری دیگر همکارم اختصاص دادیم.

در اجرای راه حل 10 با همکاری و کمک پیش نماز و خود دانش آموزان آن ها را گروه بندی کردم و اسامی آن ها را طبق جدولی در تابلوی نمازخانه نصب کرده تا به نوبت مکبر شده و اذان بگویند که این روش با استقبال بچه ها روبه رو شد .

درخصوص اجرای راه حل 11 ، کارتون صحرای کربلا را برای دانش آموزان پخش کردم ، آن ها درقسمتی از این کارتون نماز خواندن امام حسین (ع) ویارانش را درسخت ترین شرایط جنگ دیدند ، همچنین از پیش نماز خواستم تا درخصوص الگو قرار دادن امام حسین (ع) مطالبی را دربین دو نماز برای بچه ها بیان کردند.

چگونگی استفاده از فرم فراوانی رفتار در گزارش تخصصی ؛


براساس فرمی که برای نشان دادن تعداد شرکت کنندگان و وضعیت نظم آن ها در گزارش تخصصی تهیه کرده بودم ، در سه هفته و هفته ای سه روز از فرم استفاده نمودم و با ثبت تعداد شرکت کنندگان ، اطلاعاتی به دست آوردم .

انتخاب راه حل

پس از تفسیر و تجزیه وتحلیل  اطلاعات گزارش تخصصی ، راه حل های زیر به دست آمد ؛

1- جذاب کردن نمازخانه با استفاده از رنگ های شادوجذاب .

2 شرکت مدیر ، معاون و معلمین درکنار دانش آموزان در نماز جماعت .

3 اختصاص بهترین  زمان  برای  برگزاری  نماز جماعت .

4 - داشتن رفتار وگفتگوی صمیمی با دانش آموزان درخصوص نماز .

5 اقامه ی نماز در منزل توسط والدین .

6 اجرای مسابقات مختلف درخصوص نماز و اهداء جوایز ارزنده به دانش آموزان برتر .

7 بیان ضرورت واهمیت نماز برای دانش آموزان و اولیای آن ها .

8 بیان داستان ها و قصه های مختلف ، جذاب و تأثیرگذار در خصوص نماز.

9 برگزاری اردوهای زیارتی و سیاحتی و آموزش غیرمستقیم نماز با استفاده از این اردوها .

10 استفاده از دانش آموزان برای اذان گفتن ، مکبر شدن و ...  به طور چرخشی .

11 دادن الگوی عملی گزارش تخصصی به دانش آموزان .

12 قرار دادن بخشی ازکتاب خانه به کتاب های مفید ومناسب درخصوص نماز.

13 استفاده از نظرات و سلیقه های دانش آموزان در تزئین نمازخانه ی مدرسه .

14 استفاده از تشویق مناسب ، مؤثر و به موقع جهت افزایش همکاری دانش آموزان دراجرای نماز .

15 اختصاص زمان کوتاهی از کلاس ها جهت آموزش نماز به بچه ها.

16 استفاده از روش محبت به جای زور و اجبار برای شرکت دانش آموزان در نماز.

17 برگزار کردن جشن نماز در مدرسه و دعوت از اولیای دانش آموزان .

18   فرهنگ سازی وسیع درخصوص نماز در بین دانش آموزان مخصوصاٌ خانواده های آنان.

19 دعوت از روحانی محل جهت برگزاری نماز .

20 بردن دانش آموزان به مسجد برای شرکت در نماز جماعت محله .

21 پذیرایی از دانش آموزان با شیرینی وشکلات و ... در اعیاد و مناسبت های مذهبی بین دو نماز.

انتخاب راه حل یا راه حل ها

راه حل های 1 ، 2 ، 4 و 5   باتوجه به خصوصیات ذاتی و تأثیر پذیری شدید آنان از محیط واطرافیان مورد تأیید قرارگرفته و آن ها را به مرحله ی اجرا در می آورم .

با توجه به اینکه راه حل های 6 ، 7 ، 8 ، 10 ، 12 و 14  جنبه ی آموزش غیرمستقیم دارند و تأثیر گذاری بسیار بالای این نوع آموزش این راه حل ها تأییدشده و به مرحله ی اجرا درمی آورم .  

راه حل 11 ،  باتوجه به فرمایش پیامبر اسلام (ص) که فرمودند: قلب دانش آموزان رقیق‌تر و آماده پذیرش خیر است، وقتی خداوند مرا برای بشارت و انذار مردم مبعوث کرد، سالخورده‌ها با من مخالفت کردند، اما دانش آموزان با من پیمان بستند» (به نقل از محجه البیضاء، جلد 3)،«این فرمایش رسول اکرم (ص) نشان دهنده تربیت پذیری و الگو پذیری دانش آموزان است».(ابطحی، 1376،ص100).  تأیید شده و به مرحله ی اجرا در می آورم.

راه حل های 13 ، 16 ، 17 و 21   با توجه به این که دانش آموزان در سنین دانش آموزی ونوجوانی دوست دارند به آنان بها داده شود و مورد توجه اطرافیان مخصوصاٌ معلمان قرارگیرندتأثیرگزاری این راه حل ها زیاد بوده ومورد تأیید وبه مرحله ی اجرا درمی آورم .

راه حل 18  ،  تهاجم فرهنگی  همه جانبه و عظیم دشمنان حتی در روستاهای کوچک و دور افتاده هم رخنه کرده و ازهمان دوران دانش آموزی ، فرهنگ غنی نماز و اسلام را از بچه ها دور نگه داشته وآنان را بافرهنگ فاسد خود پرورش می دهند و متأسفانه خانواده ها هم در این تهاجم ، آگاهانه یا ناآگاهانه مسیر ولوازم پیروزی دشمنان اسلام را فراهم می کنند. به همین دلیل این راه حل تأیید شده و به مرحله ی اجرا در می آورم.

راه حل 3 ، به دلیل این که زمان برگزاری نماز جماعت طی بخشنامه ای از سوی اداره اعلام می شود و مدیر مدرسه طبق قانون اختیار انتخاب زمان برگزاری نماز جماعت را ندارد ؛ مورد تأیید قرار   نمی گیرد.

درمجموع راه حل های   1 ، 2 ، 4 ، 5 ، 6 ، 7 ، 8 ، 10 ، 11 ، 12 ، 13 ، 14 ، 15 ، 16 ، 17 ، 18 و 21  مورد تأیید واقع شده و بقیه ی راه حل ها رد می شوند .

گزارش تخصصی آموزگار چند پایه چگونگی اصلاح پرخاشگری محمد

گزارش تخصصی آموزگار چند پایه چگونگی اصلاح پرخاشگری محمد در قالب ۳۱ صفحه ورد برای آموزگار ابتدایی قابل ویرایش

 

در این فایل گزارش تخصصی آموزگار چند پایه تمامی نکات مربوط به گزارش تخصصی ابتدایی و بخشنامه آن رعایت شده است و به صورت کامل فایل ورد word و قابل ویرایش آن در اختیار شما آموزگار ابتدایی قرار می دهیم.

پیشنمایش

بخشی از این فایل را در زیر می آوریم:

اینجانب ……………… آموزگار چند پایه …………آموزشگاه ………….. هستم و مدت ……… سال است که سابقه خدمت در آموزش و پرورش دارم. در سال تحصیلی اخیر نکته ای که توجه مرا به خود جلب نمود پرخاشگری یکی از دانش آموزان به نام محمد بود وبا توجه به شواهدی که داشته ام مسئله مورد نظرم که مشکل اخلاقی و انضباطی دانش آموزان به قرار زیر بود:

در روزهای آغازین سال تحصیلی متوجه برخی پرخاشگری و بی انگیزگی هایی از جانب تعدادی از دانش آموزان مخصوصا محمد شدم به حدی که این مسئله نوعی گریز و بیزاری به من القا کرد. اما بعد از دو سه روز از سال تحصیلی متوجه شدم که محمد کمی آرامتر و متمایل تر به مدرسه شده بود و کمی جو مدرسه رو به دوستی پیش می رود و به این نتیجه رسیدم که می توان از در دوستی با ایشان وارد شد .

تیترهایی که در این گزارش تخصصی آموزگار چند پایه وجود دارد شامل موارد زیر است:

 

·         چکیده

·         کلیدواژه

·         مقدمه

·         بیان مسأله

·         پیشینه تحقیق درباره پرخشگری

·         الف) مبانی نظری

·         تعریف تبیین واژه‌های کلیدی درباره پرخاشگری

·         ب) پیشینه‌ی عملی

·         اهمیت وضرورت حل مشکل پرخاشگری

·         گردآوری اطلاعات

·         اقدامات راه حل‌های پیشنهادی

·         یافتن راه حل مناسب

·         اجرای راه حل‌های انتخاب شده

·         ارزیابی نتایج بدست آمده

·         بررسی میزان موفقیت

·         نتیجه‌گیری


ادامه مطلب

 

گزارش تخصصی علل عدم حضور دانش آموزان در نماز جماعت

مهمترین علل عدم حضور دانش آموزان در نماز جماعت توسط خانم مریم حمیده زاده خنکدار مربی امورتربیتی مدارس ابتدایی شهرستان قائمشهر در کتاب خلاصه تجربه های برتر مربیان و معلمان در فعالیت های تربیتی مدارس به شرح زیر آمده است:

1- آگاه نبودن دانش آموزان از اهمیت و فضیلت نماز جماعت 2- نداشتن امکانات خوب و مناسب و سرویس های بهداشتی 3- عدم تشویق مکرر معلمان به نماز و اهمیت آن 4- پایبنده نبون دوستان برای هم دیگر به نماز و شناخت آن 5- نداشتن سجاده و جاکفشی و جا مهری مناسب در نماز خانه 6- نداشتن ظاهر مناسب نماز خانه و بد بو شدن آن از طریق جوراب دانش آموزان

جعفر علما، در پایان نامۀ کارشناسی خود، به نقل از عبدالرسول احمدی ، علاوه بر نظر همکاران مهمترین علل عدم شرکت دانش آموزان در نماز جماعت را موارد زیر می داند :

تنبلی و سستی دانش آموزان - عدم دانستن فایده و اثرات نماز در زندگیشان - بلد نبودن نماز - چون   می بینند بعضی نماز می خوانند امّا نماز  در زندگی آنها تأثیری نداشته و رفتار خوبی ندارند - عدم توجه والدین به نماز.تحقیق دیگری که در مجلۀ تربیت (10و11) توسط دو نفر فرهنگی انجام گرفته ، در پاسخ به این سؤال که «چرا نماز نمی خوانید؟» ، مخاطبان علاوه بر دلایل فوق گفته اند :

برنامه های مدارس به گونه ای نیستند که انسان به نماز تشویق شود.

مدرسۀ ما جایی برای نماز خواندن ندارد .

نمازخانه و موکت ها کثیف هستند.

دکتر محسن ایمانی (82) در مقالۀ خود می گوید: انجام عبادت در دانش آموزی موجب ملکه شدن این رفتار در وجود آنها می گردد و اگر بخواهیم افراد با عبادت خو بگیرند ، باید دورۀ دانش آموزی را مغتنم بشماریم.

وی، نقش الگو ، تبلیغ صحیح ، تبشیر، تشویق ، تقویت ، تسهیل، تذکر و یاد آوری و نقش حمایتگری را در آوردن دانش آموزان به میدان عبادی، مؤثر می داند و می گوید : چون دانش آموزان، بسیاری از حرکات و رفتارها را از طریق تقلید کردن از دیگران می آموزند ؛ پس باید برای آموزش نماز، الگویی مناسب در معرض دید آنها قرار دهیم و به این شعر سعدی استناد می کند که گفته :

وی ، حضور معلمان را به صورت عملی در انجام عبادات ، جهت تأثیر درالگوپذیری و تشویق دانش آموزان، مؤثر می داند.ایشان در مورد تبلیغ می گوید : وقتی اثر تبلیغ در گرایش انسانها به مسلک و مرام های مختلف و حتی خرید اجناس این قدر مؤثر است ، پس با استفاده از تبلیغات ، می توانیم دانش آموزان را به سوی نماز و عبادت جذب کنیم . و تشویق به جا و مناسب را نیز بسیار مؤثر می داند و می گوید : با استفاده از تقویت ، راه افزایش رفتار را در دانش آموز هموار کرده ، در انجام عبادات و نماز سخت گیر نباشیم ، برای دانش آموز تسهیلاتی در نظر بگیریم ، آثار نماز را با تذکر دادن به یاد دانش آموزانمان آورده و در برخورد آنها با شبهات به یاریشان بشتابیم و آرامش را به آنها باز گردانیم.غلامحسن حیدری (86) در مقاله ی خود آورده ، بهتر است برای جذب دانش آموزان از این راهها استفاده نماییم

- استفاده از تشویق و تحسین .

- آمادگی عقیدتی، به این معنی که مربیان باید از دانش آموزی و پیش از سن تکلیف ، دانش آموزان را در فرا گیری احکام و شرایط برپایی نماز یاری دهند و در زمان به وجود آمدن گرایش در آنان ، زمینۀ انجام عمل را برایشان فراهم نمایند .

- میانه روی  که نماز نباید خسته کننده باشد.

- بیان آثار نماز برای دانش آموزان که نماز باعث جلوگیری از غرور ، جلب رحمت پروردگار ، نزدیکی با خدا و...          می شود. -  بر پایی نماز جماعت باعث می شود که دانش آموزان با دیدن نظم و انضباط و جمعیت دوستان خود، برای شرکت در نماز تشویق شده و کم کم به آن روی آورند.

- آسان گیری در نماز ، از مواردی است که ایشان به آن معتقد است و بیان می دارد : باید طوری با دانش آموز برخورد کرد که احساس جبر و خستگی نکند و نماز برای او رنج آور و کسل کننده نباشد . حتی اگر دانش آموز نماز را ترک کرد و حواسش پرت شد ، او را سرزنش نکنیم

استفاده از پرسش نامه ؛

با توجه به این که استفاده از پرسشنامه یکی از بهترین راههای جمع آوری اطلاعات می باشد ، پرسشنامه هایی را مشتمل بر شش سوال بسته پاسخ و باز پاسخ طراحی کرده و به صورت تصادفی آنرا را در اختیار دانش آموزان قرار دادم که نتایج زیر بدست آمد :

همه دوست دارند نماز بخوانند ؛ نماز و مقدمات نماز تا حدودی را بلدند ، در خانواده ی بعضی از آن ها ، والدین نماز می خوانند ، تعدادی از آنان شرایط خواندن نماز جماعت را بلد نیستند ، تعداد کمی هم گفته اند : نمازمان را در خانه هایمان می خوانیم .