گزارش تخصصی

گزارش تخصصی برای معلمان و دبیران مدارس

گزارش تخصصی

گزارش تخصصی برای معلمان و دبیران مدارس

گزارشی از یک گزارش تخصصی رخداد خوب در آستانه سال تحصیلی جدید

گزارشی از یک گزارش تخصصی رخداد خوب در آستانه سال تحصیلی جدید؛ مدرسه ما زنگ کتابخوانی دارد، مدرسه شما چطور؟

 

این حرف گزارش تخصصی امروزم نیست بارها و بارها جایی صحبتی شده است، گفته ام که متأسفانه نهادها و اداره‌های مختلف ما چون نظام‌مند نیستند، وقتی می‌شنویم یک اتفاق خوب افتاده باید به این هم فکر کنیم که لابد فردی خوشفکر پشت این اتفاق خوب بوده است و اگر چه باید از بابت نظام‌مند نبودن تأسف خورد، آن هم فراوان، اما  از سوی دیگر از اینکه  آدمی پیدا می‌شود که ذوقی به خرج می‌دهد گزارش تخصصی و یک اتفاق خوب را مدیریت می‌کند، باید خوشحال بود، آن هم نه کم که فراوان.

تماسی که سبب این گزارش شد

 چند وقت پیش در برنامه «کتاب خوان» که برای ترویج کتاب و کتابخوانی در تالار نور برگزار می‌شد، شرکت کردم. گزارش آن ماجرا 27 مرداد چاپ شد. در انتهای آن مطلب پیشنهاد دادم که برای اینکه در بحث کتابخوانی به نتیجه بهتر برسیم، باید این اتفاق از کودکان شروع شود و در این باره چند جمله ای نوشته بودم.

بحران و مشکل در مسئله پرورش و گزارش تخصصی

بحران و مشکل ما نه در انتقال مواد خام آموزشی، بلکه  از لحاظ پرورش است .حضور موفقیت آمیزدر المپیادها نشان دهنده  آن است که دانش آموز ما می تواند در رده های بین المللی رقابت کند ،اما مشکل در حوزه« پرورشی» است که در جامعه  به وضوح خود را نشان می دهد.

گفتنی است گزارش تخصصی نظام آموزشی 3-3-6 از سال جدید تحصیلی92-91 شروع شد و در مرحله بعدی با تقسیم 6 سال ابتدایی به دو دوره 3 ساله آنچه سند تحول بنیادین تاکید کرده محقق خواهد شد. و اصل نظام آموزشی 3-3-6 و گزارش تخصصی در شورای عالی انقلاب فرهنگی گزارش تخصصی به تصویب رسیده و براساس سند تحول آموزش و پرورش اجرای گزارش تخصصی بر عهده وزارت آموزش و پرورش و شورای عالی آموزش و پرورش گذاشته شده است.

جمع بندی در ارتباط با طرح 3-3-6


به هر حال طرح 3-3-6 طبق مصوبه ی شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال آینده اجرایی خواهد شد .طبیعی است که این طرح مانند هر طرح دیگر دارای معایب و گزارش تخصصی محاسنی خواهد بود که در حین اجرا ء به وضوح مشخص خواهد شد .

 

همان طور که می دانیم همه ساله شاهد تغییرات کلی در روش ها ومحتوای کتب درسی هستیم . مسلما " مدیریت این همه تغیرات بسیار مهم وحیاتی خواهد بود .اگر خوب دقت کنیم در طول سالیان دراز مدیران مدارس ، که از آن ها به عنوان رهبر آموزشی یاد می شود ،اختیارات چندانی جهت  پیش برد اهداف عالی آموزش وپرورش در قالب این تغییرات نداشته اند .چیزی که هم اکنون گزارش تخصصی  برمدارس ما حاکم است بیشتر مدیریت عاطفی است ،نه مدیریت قانون !!

 

لذا تا زمانی که مدیران مدارس ، به خصوص مدارس دولتی از اختیارات قانونی برخوردار نباشند بسیاری از اهداف عالی آموزش و پرورش تحقق پیدا نخواهد کرد گزارش تخصصی .بنابر این لازم است همان طور که به فکر تغییرات گوناگون در تمام مقاطع  تحصیلی هستیم به فکر ارتقا ء جایگاه قانونی گزارش تخصصی رهبران آموزشی مدارس باشیم وفقط به شعار بسنده نکنیم.

ارایه راهکارهای پیشنهادی د ر ارتباط با طرح گزارش تخصصی :


1- نظارت دقیق وهمه جانبه بر روند اجرای طرح

2- ارتقاء جایگاه مدیریتی  مدیران مدارس

3- استفاده از فناوری های جدید

4-آموزش مداوم معلمان

5- توجه خاص گزارش تخصصی به معیشت معلمان

6- جلوگیری ارز ورود معلمان کم انگیزه به مقطع ابتدایی و...

7-جلوگیری از تعطیلی بی مورد مدارس

8- اهمیت دادن معلمان به آموزش مهات های زندگی

9 جدا سازی رده ی سنی   6 تا 8  ساله گزارش تخصصی ( پایه های اول ، دوم وسوم ) از 9تا11 ساله(پایه های چهارم ،پنجم و ششم )

10- توجیه خانواده ها و دانش آموزان

11- تخصصی شدن دروس پایه های چهارم تا  گزارش تخصصی  ششم ابتدایی

12 فراهم نمودن امکانات وتامین نیروها قبل از شروع سال تحصیلی جدید

13-حذف سال پیش دانشگاهی یکی از مزیتهای آن است که با اجرای طرح دیگری هم می شد این کار را انجام داد.

14-  اجرای این طرح و تغییریکباره ساختاردوره های تحصیلی بدون هماهنگی با اهداف پرهزینه ،کم فایده و زمان بر است و بهتر است به رفع مشکلات ساختار فعلی بپردازیم.

لازم به ذکر است که اکثر معلمان اطلاعی از طرح و چگونگی گزارش تخصصی اجرای آن نداشتند که بهتر است ابتدا معلمان به خوبی توجیه شوند و با  چگونگی اجرای طرح آشنا باشند.

معایب و مشکلات اجرای طرح 3-3-6 در ارتباط با گزارش تخصصی

1- کمبود معلم و امکانات کافی گزارش تخصصی و برنامه ریزی شده در مدارس ابتدایی

2- وجود معضل هم زیستی کودکان سال اول ابتدایی با پایه ششم ابتدایی .

3-نبود برنامه های مدون و کارشناسی شده برای مردودی های پایه ی اول راهنمایی سال جاری

4- عدم توانایی آموزگاران و دبیران برای آموزش تعداد متنوع کتاب های درسی با مفاهیم متنوع در صورتی که با یک کلاس و یک معلم تدریس شود.

5-ضعف آموزشی و جبهه گیری های بعضی از همکاران

6-تفاوت زیاد سنی دانش آموزان ابتدایی مخصوصا در مناطق روستایی و عشایری که معمولا دانش آموزان در کلاس های چند پایه و مختلط (پسر و دختر ) هستند گزارش تخصصی مشکل بیشتر نمایان می شود.

7-  آموزش و پرورش در کوتاه مدت امکان تامین و آموزش معلمان به ویژه برای پایه ی ششم ندارد.

8- سرمایه گذاری نظام آموزش و پرورش بر گزارش تخصصی روی شکل ساختار دوره ها می تواند مانعی بر سر راه تغییر محتوا باشد .

9- کمبود فضای آموزشی    

10-بدون نظر خواهی قبلی وبرنامه ریزی قبلی می باشد.

11- تمایل نداشتن دانش آموزان به تحصیل گزارش تخصصی در همان مدرسه چون تغییر و تحولی ایجاد نمی شود.

12-فضای گزارش تخصصی زیبا سازی رده ی سنی 6تا 10 سال با نوجوانی متفاوت است

13- اختلاف سنی ، جسمی و روحی و روانی زیاد بین پایه های ابتدایی ، پایه اول تا پایه ششم

14 - همراهی معلمان با دانش آموزان از پایه اول تا سوم ابتدایی گزارش تخصصی در عمل گاهی باعث  بروز مشکلاتی برای دانش آموزان و معلمان خواهد کرد .

15- اجرا نکردن طرح بصورت آزمایشی در منطقه ای محدود .

16- شتابزدگی بیش از حد اجرای ان

17- تدوین کتب پایه ششم ابتدایی هنوز به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش نرسیده است،

18- از اندازه میز و صندلی و فضا و...... ودیگر ملزومات که بگذریم

- شصت هزار کلاس  ششم ابتدایی درمدارس گزارش تخصصی نیاز است

ضمنا 600000معلم (دوره دیده ضمن خدمت کتب جدید)  نیاز است

ضمن اینکه بسیاری از این مدارس به گزارش تخصصی دلیل افزایش جمعیت  رتبه ی ان ها تغییر کرده وبه چارت نیروی جدید نیازمند خواهد بود که خود چند هزار نیرو را می طلبد.